POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA KRONIKA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


  ARCHIWUM  
KRONIKA
Letnie Podgórskie Koncerty
« start     17-06-2015

LIPIEC - SIERPIEŃ 2015
kościół św. Józefa
Kraków, Rynek Podgórski

Letnie Podgórskie Koncerty


Organizatorzy:
RADA DZIELNICY XIII
PARAFIA św. JÓZEFA
DOM KULTURY „PODGÓRZE”

 

WSTĘP NA WSZYSTKIE KONCERTY JEST BEZPŁATNY

 

Letnie Podgórskie Koncerty organizowane przez Dom Kultury „Podgórze” od 2009 roku wpisały się na stałe do kalendarza kulturalnego Krakowa.

W każdą niedzielę lipca oraz sierpnia w kościele św. Józefa przy Rynku Podgórskim odbywać się będą bezpłatne koncerty.

 

 



LIPIEC

5 lipca (niedziela)  godzina 16.00


Koncert towarzyszyć będzie 100 – lecie połączenia Krakowa z Podgórzem.



Koncert „Hymny liturgiczne Cerkwi Prawosławnej IV-XXI w.”

Chór OKTOICH przy Cerkwi św. św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu oraz Prawosławnego ordynariatu Wojska Polskiego Garnizonu Wrocław

Ks. Grzegorz Cebulski – dyrygent

W programie hymny liturgiczne Kościoła Prawosławnego z całego okresu Roku Liturgicznego


Chór „Oktoich”- przy cerkwi św. św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu  i Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego Garnizonu Wrocław powstał we wrześniu 1991 roku jako zespół męski przy Parafii Prawosławnej śww. Cyryla i Metodego we Wrocławiu. W  1999 roku dekretem śp. abp gen dyw. Mirona Chodakowskiego (10.04.2010 Smoleńsk) -  został powołany do niesienia swej posługi w strukturach Prawosławnego Ordynariatu WP. Chór nagrał 9 płyt CD- w tym - Nominacja do nagrody Fryderyków- a także programy TV.
W ciągu 24 lat działalności, zespół dał setki koncertów w Polsce i w renomowanych salach koncertowych i filharmonicznych Europy: Moskwy, Londynu, Brukseli, Budapesztu, Tbilisi, Kiszyniowa, Bukaresztu, Pragi, Berlina, Monachium, Hanoweru i katedr Francji;
Jest 4- krotnym laureatem Międzynarodowego  Festiwalu Muzyki cerkiewnej w Hajnówce ( I i II miejsce; 1992,1994, 2006, 2011 r. ),oraz Międzynarodowego Festiwalu Kunsztu Śpiewu Diakońskiego w Moskwie- nagroda specjalna ( 1997).
W roku 2004 chór został uhonorowany Ogólnopolską nagrodą im. św. Brata Alberta –  za całokształt działalności kulturalno-charytatywno- ekumenicznej.
Chórzyści- „Oktoichu”  są odznaczeni przez Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego  a także MON-u i Stowarzyszeń Kombatanckich medalami
„Zasłużony dla Kultury Polskiej” „Gloria Artis” i „ Pro Memoria” „Zasłużony dla Obronności Kraju” i inne.
We wrześniu  2009 roku na zamówienie Kancelarii Prezydenta RP  zespół nagrał wraz  z Orkiestrą Reprezentacyjną SOW, płytę CD pt.„Bo wolność Krzyżami się mierzy” o tematyce patriotyczno-wojskowej.
W 2011 roku chór został uhonorowany nagrodą im. Księcia Konstantego Ostrogskiego  za wkład w propagowanie kultury Kościoła Prawosławnego.
W roku 2012 chór nagrał z  multiinstrumentalistą- Józefem Skrzekiem, płytę CD pt.„Kazania Świętokrzyskie – spektakl słowno-muzyczny”;
W 2014 r. ukazała się płyta CD „ Panichida Grunwaldzka- Nabożeństwo żałobne za poległe rycerstwo i wojów”  który to utwór chór wykonuje w XV wiecznej polszczyźnie.
Od 2009 r. zespół występuje również z głosami żeńskimi.
 Chór Oktoich był także inicjatorem polskiego prawykonania Pasji wg św. Mateusza i Stabat Mater– Metropolity Hilariona /Alfiejewa/ w 2014roku we Wrocławiu.
Zespołem kieruje od początku ks. Grzegorz Cebulski

 
W programie koncertu chóru Oktoich z Wrocławia  - zabrzmią hymny liturgiczne Kościoła Prawosławnego z  całego okresu Roku Liturgicznego.
Teksty hymnów- to poetyka  sakralna hymnografów od wieku IV po  wiek IX; autorami tekstów są:  św. Jan Damascenski,
św. Andrzej z Krety,  św. Roman Melodos, św. Jan Chryzostom, św. Kosmas Majumski i inni.
Do dnia dzisiejszego Kościół Prawosławny jest "strażnikiem i depozytariuszem" okresu patrystycznego, tak więc każde spotkanie ze spiewem Cerkwi to spotkanie z żywym słowem wczesno chrześcijańskim Ojców, Ascetów i Doktorów Kościoła.
Natomiast sfera muzyczna towarzysząca  tymże tekstom to śpiew monastyczny tradycji greckiej i słowiańszczyzny; to także śpiew katedralny jak i opracowania kompozytorskie: P.Czesnokowa, A.Archangielskiego, G.Lwowskigo, P.Dineva,  a  nawet  K.Szymanowskiego.
Chór zaprezentuje także współczesną muzykę cerkiewną  kompozytorów  takich jak: metropolita Hilarion (Alfiejew), abp.Jonatan (Jeletskich) czy s.Julianna (Denisowa) J. Hidrixa.
Pojawi się także fragment "Panichidy Grunwaldzkiej- Nabożeństwa żałobnego" utworu śpiewanego w XVw polszczyźnie  w stylizacji muzycznej w/w okresu.
 



12 lipca (niedziela) godz. 16.00

Koncert „Chwalcie Pana wszystkie narody! Muzyka religijna przez wieki”

Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej CANTATA

Marta Stós – dyrygent

W programie m.in. Gomółka, Górecki, Gjeilo, Hogan, Kilar, Pärt, Świder


Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata”, zrzeszający studentów, absolwentów i pracowników krakowskich uczelni, istnieje od 1990 r. Od lutego 2001 kieruje nim Marta Stós, przy współpracy Anny Korczakowskiej. Szeroki repertuar chóru obejmuje kompozycje od średniowiecza po współczesność. Są w nim utwory religijne i świeckie różnych krajów. Jest polska muzyka ludowa, kolędy, pieśni patriotyczne. Nie brak utworów muzyki cerkiewnej i gospel.

Chór „Cantata” uczestniczy w polskich i zagranicznych festiwalach i przeglądach chórów; ma na swoim koncie kilka sukcesów (m.in. I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Chórów Akademickich „Universitas” w Iwanowie w Rosji (2003), „Srebrny Dyplom” na VI Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Isola Del Sole” w Grado we Włoszech (2004), „Złote Pasmo” na XX Festiwalu Pieśni Adwentowych i Kolęd w czeskiej Pradze (2010), dwa Złote Dyplomy na festiwalu „Venezia in Musica”  we Włoszech (kwiecień / maj 2012) oraz III miejsce w kategorii „Muzyka Sakralna” na IV Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Cracovia Cantans” (czerwiec 2013)).

Zespół występował w Polsce i za granicą: w Austrii, Czechach, Niemczech, Finlandii, Francji, Rosji i Włoszech oraz na Litwie, Białorusi i Słowacji. W listopadzie 2010 r. - koncertował na Ukrainie, na zaproszenie Towarzystwa Kultury Polskiej im. Adama Mickiewicza i Uniwersytetu Narodowego w Czerniowcach, w maju 2013 na Węgrzech. Ostatni wyjazd, na zaproszenie francuskiego chóru „Ensemble Vocal de Roanne” - w kwietniu 2014 – zwieńczyły koncerty w Roanne i w Operze w Vichy.

Chór „Cantata” bierze aktywny udział w życiu muzycznym Krakowa; Koncerty Galowe 42 i 44 Festiwalu Piosenki Studenckiej, występy z Krakowską Orkiestrą Staromiejską, coroczne koncerty w ramach Festiwalu Nauki. Chór wykonywał także „Magnificat” i „Glorię” A. Vivaldiego, „Mszę Koronacyjną” i „Requiem” W. A. Mozarta biorąc udział w cyklu „Koncertów Papieskich” (2011 – 2014), a ostatnio „Requiem” G. Faure (maj 2015).
Zespół nagrał dwie płyty: z muzyką sakralną (2006) oraz z kolędami (2011).
Na co dzień - uświetnia szereg uroczystości w macierzystej uczelni.




19 lipca (niedziela) godz. 16.00

19 lipca zabrzmi klasyczna muzyka sakralna w opracowaniu na fletnię pana i organy (m.in. Schubert, Czajkowski, Sviridov oraz utwory organowe J.G Rheinbergera.

Marek Stefański – organy
Dumitru Harea (Mołdawia/Polska) – fletnia pana
Jarosław Naliwajko SJ – słowo wprowadzające


26 lipca (niedziela) godz. 16

Koncert „Kalejdoskop”

Zespół Diverssimento (Francja)

W programie Monti, Bechet,  Brochet, Matrasso, Boulestreau, Hendrickx, Handel,Weil


Diverssimento


Pięć lat temu kilkoro zawodowych muzyków zapragnęło ułożyć własne utwory, a następnie wykonywać je wraz z kolegami. Swoje siły połączyli się z Ruth Matarasso - profesor analizy i pisma muzykalnego w Konserwatorium Muzycznego w Brest (Francja), aby założyć zespół Diverssimento.
Diverssimento to kalejdoskop muzyki po wszystkich stylach, intymne, święte, czułe, wesołe, grzmiące, ale zawsze optymistyczne. Zespół Diverssimento gra nie tylko w Britanii ale i w całej w Francji.




Diverssimento



Ruth Matarasso (dyrygent, wiolonczela)


Bernard Souchard (obój)

Caroline Genet (skrzypce)

Claire Voirin (klarnet)

Etienne Hendricks (elektronika)

Georges Boulestreau (klarnet)

Guillaume Handel (flet)

Monique Brochet (śpiew)

Manon Fritsch (wiolonczela)

Siloë Douillard (obój)






SIERPIEŃ

2 sierpnia (niedziela) godz. 16.00

Koncert „Flet i gitara – podróż przez epoki”

Maja Minecka – flet
Mateusz Puter - gitara




MAJA MINECKA - FLET
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu prof. Zbigniewa Kamionki. Jako stypendystka Socrates-Erasmus doskonaliła swoje umiejętności w klasie prof. Irmeli Bossler w Hochschule fur Musik und Theater w Lipsku, w klasie Prof. Jadwigi Kotnowskiej na studiach podyplomowych na akademii Muzycznej im.F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz na mistrzowskich kursach fletowych m.in. u prof. Barbary Świątek-Żelazny, prof. Furugh Karimi Djafar – Zadech, prof. Janos Balint. Współpracowała z orkiestrami i zespołami kameralnymi (m.in. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Symfoniczna Hochschule fur Musik und Theater.) Założycielka zespołu kameralnego ProArte Trio, Współzałożycielka i Dyrektor Szkoły Muzycznej MOZART.
 
MATEUSZ PUTER - GITARA
Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie gitary Prof. Janusza Sochackiego. Doskonalił swoje umiejętności na licznych kursach mistrzowskich, u takich wirtuozów jak: Marcin Dylla, Gabriel Bianco, Ryszard Bałauszko, Thomas Offermann, Carlo Marchione, Gabriel Guillen czy Andrzej Mokry. Brał udział w wielu festiwalach i konkursach gitarowych w kraju i za granicą m. in. : Międzynarodowy Konkurs Gitarowy w Olsztynie, Międzynarodowy Konkurs Gitarowy w Kutnej Horze (Czechy), Międzynarodowy Konkurs Gitarowy im. Czesława Droździewicza w Krynicy. W 2012 roku został finalistą Międzynarodowego Konkursu Gitarowego w Berlinie. Oprócz działalności solowej udziela się także w muzyce kameralnej. Jego muzyczne projekty wykraczają poza muzykę klasyczną. Występował m. in. na koncercie galowym upamiętniającym powstanie kabaretu Piwnicy pod Baranami, wykonując utwory grupy oraz na Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w zespole prowadzonym przez Prof. Krzysztofa Knittla. Obecnie student studiów podyplomowych w klasie dra hab. Michała Nagy. Posiada kilkuletnie doświadczenie pedagogiczne.
 
 
2) PROGRAM: "Flei i gitara - podróż przez epoki"
 
Mauro Giuliani: Serenade pour flute et guitarre
 
Jacgues Ibert: Entr'Acte

Celso Machado : Pacoca, Quebra Queixo, Sambossa, Pe de Moleque
( bis )Fernando Carlos Tavolaro -- Milonga nr.5
 
3) Opis:
W Wiedniu w epoce romantyzmu gitara przeżywała okres swojego rozkwitu i stała się modnym instrumentem mieszczańskich salonów. Właśnie wtedy sukcesy odnosił jeden z najlepszych europejskich  wirtuozów gitary: Mauro Giuliani. Przedstawiamy Serenadę na flet i gitarę, kompozytor dopuszcza możliwość zamiany fletu na skrzypce.. Od XVI wieku Serenada była pieśnią miłosną śpiewaną przy akompaniamencie gitary. Utwór posiada budowę klasyczną, składa się z 4 zróżnicowanych części;
 1 cz. Maestoso
2 cz. Minuetto, Trio
3 cz. Theme, 3 variations
4 cz. Rondo
Jacgues Ibert: Entr'Acte to francuski kompozytor z początku XX wieku, który zdobył sobie uznanie przede wszystkim dzięki utworom na instrumenty dęte. W jego twórczości miesza się neoklasycyzm z impresjonizmem, ekspresjonizmem, słyszalne są  również wpływy muzyki iberyjskiej. Lekki Entr’acte stworzył Ibert dla swojej córki harfistki, dopuszcza kompozytor instrumenty: flet lub skrzypce oraz gitarę zamiast harfy.
 
Następnie zabrzmi brazylijska muzyka Celso Machado, jako przykład potraktowania zespołu fletowo-gitarowego w czasach współczesnych. U kompozytora zaciera się podział na klasykę, jazz, folk, wszystko łączy się,  jego twórczość powstaje z różnych mieszanek europejskich, Afryki, Portugalii.
 


9 sierpnia (niedziela) godz. 16.00

Koncert „Medytacja”

Zespół „Z harfą w tle”

W programie: Purcell, Bach, Vivaldi, Croft, Nadermann, Massenet
Ten nietypowy w składzie kwintet został założony w 2012 roku przez harfistkę Katarzynę Zabielską. Początkowo zespół występował jako trio: harfa, skrzypce, altówka. Wkrótce potem skład zespołu został rozszerzony o wiolonczelę i flet. Od tego czasu zespół tworzą:

Karolina Gorączko – skrzypce, aranże.
Absolwentka studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st im F. Chopina w Krakowie. Uczestniczka VIII Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie z 2006 roku. Pisze artykuły dla portalu internetowego „Polska Muza”. Współpracowała z takimi zespołami jak „Imię Róży”, „Concerto Lamelli”, a obecnie z Zespołem Instrumentalnym Ricercar działającym przy Akademickim Chórze Organum pod dyrekcją B. Grzybka

Katarzyna Jasica – flet

Pochodzi ze Sławkowa, miasta położonego w Zagłębiu Dąbrowskim, w powiecie będzińskim. Edukację muzyczną rozpoczęła w 2000 roku. Ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. F. Chopina w Krakowie. Od 2013 roku jest absolwentką studiów I stopnia na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, specjalność: flet. Z zespołem „Z harfą w tle” związana jest od września 2013 roku.

Karolina Rejewska – wiolonczela.

Od blisko 10 lat związna z Zespołem Instrumentalnym "Ricercar", współpracującego z chórem "Organum" i "Cantata" z Niepołomic, które koncertują w kraju i za granicą. Razem z zespołami brała udział w licznych projektach i wydarzeniach kulturalnych (m.in Cracovia Sacra, Międzynarodowy Festiwalu Muzyki Odnalezionej w Tarnowie, Letni Festiwal Muzyczny w Kalwarii Zebrzydowskiej). Koncertowała też ze Smyczkową Orkiestrą Kameralną Unniwersytetu Pedagogicznego

Emilia Wojtowicz – altówka


Studentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich, pracując pod kierunkiem takich profesorów jak m.in.: Piotr Reichert, Zdzisław Polonek, Małgorzata Muzyk-Gołogórska, Aneta Dumanowska. Współpracowała m.in. z: Orkiestrą Syfoniczną „PASSIONART”, Młodzieżową Orkiestrą Kameralną „FRESCO SONARE”, Zespołem Kameralnym „CRACOVIE ENSEMBLE”. Uczestniczyła w różnego rodzaju projektach muzycznych zarówno klasycznych jak i rozrywkowych m.in. Koncert w ramach Międzynarodowej Konferencji „Pokolenie 33”, Koncert prof. Józef Radwan in Memoriam, polsko-niemiecki projekt „Muzyka nie zna granic”, II Międzynarodowy konkurs wiolonczelowy im. K. Pendereckiego, nagranie płyty z zespołem Duch. Występowała w Polsce, Niemczech i Francji biorąc udział w projektach orkiestrowych, które prowadzili m.in. sir Neville Marriner, Krzysztof Penderecki, Jean - Pierre Menuge, Aleksander Librecht, Paweł Przytocki, Piotr Sułkowski, Maciej Tworek, Monika Bachowska.

Katarzyna Zabielska – harfa

Absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinič. Swój warsztat doskonaliła podczas kursów mistrzowskich u Elżbiety Szmyt, Susann Mc Donald, Joanny Kozielskiej i Natalii Kovalienko. Występowała pod batutą m.in Jean- Luc Tingaud, Krzysztof Penderecki, Marcin Nałęcz Niesiołowski, Michał Klauza. Występowała z orkiestrą Ricercar oraz Lutosławski Moderni Orchestra(Festiwal Warszawska Jesień), orkiestrą Oddysey prof. Adama Kaczyńskiego. Wraz z zespołem Skaldowie brała udział w koncercie pamięci prof. Eugenii Umińskiej. Jako solistka występowała i tworzyła muzykę do przedstawień w Cricotece oraz performance prof. Zbigniewa Bajka ASP. Współpracuje z krakowskimi kompozytorami prof. Juliuszem Łuciukiem (prawykonanie Ody Papieskiej) Michałem Paparą i Kamilem Krukiem


16 sierpnia (niedziela) godz. 16.00

Koncert „Cześć Maryi!” w wykonaniu Patryka Filipowicza, w programie zabrzmią pieśni maryjne w opracowaniu na gitarę.


TYTUŁ KONCERTU: "Cześć Maryi!"
OPIS (PODTYTUŁ)  Pieśni maryjne w opracowaniu na gitarę
Patryk Filipowicz - gitara akustyczna

PROGRAM:
1) Cześć Maryi, cześć i chwała
2) Zdrowaś Maryja
3) Do Ciebie Matko
4) Chwalcie łąki umajone
5) Matko Bolesna
6) Matko Najświętsza
7) Jak szczęśliwa Polska cała
8) My chcemy Boga Panno Święta
9) Była cicha i piękna jak wiosna
10) Jest zakątek na tej ziemi (Czarna Madonno)
11) Ave Maria (F. Schubert)
---
12) Zapada zmrok

BIOGRAM:
Patryk Filipowicz - gitarzysta i kompozytor wywodzący się ze śląskiej sceny muzycznej. Uczeń m.in. Macieja Radziejewskiego (ex-zespół Czesława Niemena) i Mirka Rzepy (Jan Kyks Skrzek i Śląska Grupa Bluesowa). Podczas jego występów gitarowych można usłyszeć wpływy różnych stylów muzycznych, szczególnie środki wyrazu pochodzące z początków muzyki bluesowej. Jego interpretacje tradycyjnych polskich pieśni wielkopostnych, utrwalone na płycie "Lamenty duszy i gitary" prezentowane były między innymi na antenie Programu 1 Polskiego Radia w audycji red. Adama Rozlacha oraz w Radio Piekary tuż przed transmisją Mszy Świętych z Bazyliki Najświętszej Marii Panny w Piekarach Śląskich. Na co dzień muzyk współpracuje między innymi z zespołami Dobre Ludzie, Blues Bazar, Ligocianie oraz wokalistą Grzegorzem Majzlem.
W trakcie koncertu usłyszymy jedne z najpopularniejszych pieśni Maryjnych w autorskim opracowaniu na gitarę.




23 sierpnia (niedziela) godz. 16.00



Tytuł programu: "Łatwe ścieżki,kręte drogi".

Koncert traktujący o poszukiwaniu drogi - drogi do drugiego człowieka, do szczęścia, do Boga. Autorskie utwory zespołu Noro Lim (teksty: Ewa Aksamović, muzyka: Rafał Alicki) oraz fragmenty prozy i poezji składają się na niecodzienną całość pozostawiającą widza w zadumie nad zawiłościami podążania do celu.
Skład zespołu:
Ewa Aksamović - wokal, teksty
Rafał Alicki - fortepian, wokal,muzyka
Ewelina Korczak - skrzypce
Katarzyna Gancarz - skrzypce
Alicja Biela - wiolonczela
Małgorzata Mazurek - flet poprzeczny.

Ewa Akšamović –teksty
Rafał Alicki –muzyka

 

WSTĘP NA WSZYSTKIE KONCERTY JEST BEZPŁATNY

 

 

Już się zmierzcha Wacław z Szamotuł (1524-1560)






PATRONAT:




ZOBACZ
PROPOZYCJE NA DZIŚ »

 
 
 
Tydzień Kultury Indonezji
 
Targi "KARIERA IT" - 21.11.2015
 
32. Międzynarodowy Kongres i Targi Kosmetologiczne LNE & spa
 
II Małopolskie Targi Żywności pod hasłem „Zasmakuj z UR” oraz Święto Plonów 2015
 
Podgórska Jesień Kulturalna
 
TYNIECKIE RECITALE ORGANOWE
SEZON XLI
 
Letnie Podgórskie Koncerty
 
PRELUDIUM SŁOWIAŃSKIE - Art Color Ballet
 
Weekend Mistrzów Lacrosse
 
Dzika Azja w obiektywie!
 
EDUKACYJNE WĘDRÓWKI PO KRAKOWIE
 
Koncert Michała Łanuszki "Łanuszka/Cohen"



 Copyright © 2002-2024


Polskie Niezależne Media
 
Kontakt z Redakcją